Vandvejen til Odense Sejlklub

Af Annalise Jørgensen

Odense Sejlklub ligger på Stige Ø ved den gravede kanal, der er en forlængelse af Odense Fjord. Fra Gabet, der er indsejling til fjorden, er der 7 sømil til sejlklubben. Der er rigtig god afmærkning hele vejen, også til natsejlads, idet der er erhvervstrafik til Odense.

Gabet er et meget smalt farvand, hvor strømmen kan løbe med et par knob. Man kommer meget tæt på land, hvor Enebærodde Fyr står. Fyret og tilhørende fyrmesterbolig blev opført i 1895. Fyret er i dag automatiseret og fyrmesterboligen er fritidsbolig. Enebærodde bliver afgræsset af kvæg, og man kan ofte se flokken ligge ved strandkanten.

På den videre færd kommer man tæt forbi Odense Stålskibsværft – Lindø, hvor man i 2006 byggede verdens største containerskib ”Emma Maersk”. Værftet er desværre under afvikling, men mange gode kræfter forsøger at samle området som Lindø Industripark.

I fjorden kommer man forbi mange små øer med et rigt fugleliv. I yngletiden er der adgang forbudt på disse øer, men fuglene opleves alligevel tæt på, når der skal fanges mad til alle ungerne.

Når fjorden begynder at snævre ind, ser man på styrbords side, Klintebjerg med sin lille havn og Vigelsø på bagbords side. Vigelsø var tidligere opdyrket, men er nu udlagt som natur- og

fugleområde. I de gamle forpagterboliger er der naturskole, hvor skoleklasser kan komme på lejrskole.

Et lille stykke efter Vigelsø kommer man til den smalle gravede rende, hvor det første skib passerede til Odense i oktober 1803. Hvis der er erhvervstrafik, så hold godt til styrbord. Der er dybt næsten helt ind til kanten.

Lidt længere fremme på bagbords side ligger den gamle losseplads med sit meget kuperede terræn. Odense Byråd vedtog for et par år siden, at udlægge det til rekreative formål, og hele området er under stadig udvikling. Der findes mange forskellige aktiviteter, så som legebase, mountainbikebane, kano- og kajaksejlads, eller man kan gå en tur og komme op på de høje ”bjerge”, hvor der er en dejlig udsigt over fjorden.

Lige efter dette område er vi nu nået til Odense Sejlklub, som også er til bagbord. Havnen ligger godt beskyttet, og turister kan fortøje ved pladser med grønt skilt.

Velkommen til Odense Sejlklub.

Følg med

This error message is only visible to WordPress admins
Error: Invalid Feed ID.

Vores partnere