Jolle-motorbetjening

Betjening af 4 HK , 2 takt Mariner påhængsmotor.

Aftage kæden med kodelås. Koden har du fået da du bookede båden.
Vip motoren ned i vandet, og påse den har rigtig fat i sit ophæng.

Påfyld alm. oktan 95 benzin, gerne 100 oktan benzin iblandet 1 % 2- takt olie.
Har du ren benzin med er der 2 takt olie i plastposen i båden. Det er en doseringsflaske så
du tilsætter 10 ml. olie pr. liter benzin. Du kan også bruge hætten på doseringsflasken. 1½
hættefuld er ca. 10 ml.

Før START åben benzinhanen. Den er til venstre for den røde stopknap. Den er åben når
vrideren er drejet til lodret.
Før START åben luftskruen i toppen af benzindækslet.
Sørg for at motoren står i frigear.
Drej chokeren med uret. Chokeren er til højre for den røde stopknap.
Indstil styre og gashåndtaget på start.

Træk i den manuelle startsnor.
Når motoren er i gang drej chokeren retur mod uret.

Påse at motoren har sin kølestråle, hvis ikke stop omgående motoren på den røde stopknap,
da motoren beskadiges hvis den ikke får korrekt mængde kølevand.

Du er nu klar til at sejle og kan i motorens tomgang sætte den i frem eller bakgear.
Gas gives på gashåndtaget ved at dreje håndtaget mod uret.
Båden sejler mest økonomisk, ca. 4 knob når gashåndtaget står midt mellem start og fuld
gas.

Ved STOP , tag gassen af motoren så den går i tomgang, og sæt den så i frigear, tryk derefter
på den røde stopknap.

Efterfyld med alm. oktan 95 benzin, gerne 100 oktan benzin iblandet 1 % 2- takt olie , så
tanken er fuld, når du er færdig med din sejlads.
Luk luftskruen i toppen af benzindækslet og luk benzinhanen. Den skal stå vandret.
Vip motoren op af vandet. Låseblikket/krogen udløses i venstre side i bunden af ophænget /
i vandoverfladen.

Når motoren er vippet op, påsættes kæden med kodelås

Følg med

This error message is only visible to WordPress admins
Error: Invalid Feed ID.

Vores partnere

Bliv partner

Vores partnere

Friluftsrådet

 

Skriv til os

20286855